I morse fick jag sovmorgon. Sedan kunde jag ta det lugnt i mina förberedelser. Anledningen var att det var så många cyklister till start på dagens Smack-tempo. Då jag dessutom startade bland de sista var inte min start förrän 14.28.
En sen frukost, en tidig lunch, packning och ombyte för dagen. Sedan rullade jag lugnt i ca 10 km för att mjuka upp kroppen. Väl tillbaka på boendet packade jag cykeln i bilen och rullade mot starten för dagens lopp som i korthet rundar Arlanda flygplats.
Väl på plats hämtade jag ut mitt startnummer och pratade med ett antal trevliga cyklister.
Därefter lite stretching och funderingar kring klädsel mm. Jag hade också bestämt mig för att i dag köra Zipphjulet fram och därmed byta från mina Reinolds som jag körde på förra helgen.
Uppvärmning två på ytterligare en mil och sedan var jag nästan klar för start. Då inser jag helt plötsligt att jag glömt pumpa däcken. Jag bestämde mig i samband med detta att också byta tillbaka till Reinolds fram, men behålla dischjulet bak. Anledningen till bytet var att det blåste ganska så friskt, och framför allt att det var en rejält kuperad bana (jo jag visste det innan, men varför inte vela in i det sista!?) idag och zipphjulet är tyngre.
Det blev stressigt då jag alltså kom på detta i sista stund. Jag var dock i god tid till starten, trodde jag. Det visade sig dock att de släppte alla cyklister några minuter tidigare än utsatt starttid. Det var alltså bara två minuter till start när jag nådde startfållan.
När jag tryckte igång cykeldatorn gick pulsen upp rejält. Jag fick ingen mottagning till effektmätaren!! Jag gjorde tre försök till och slutligen med 20 sekunder till start var effektmätaren med. Jag som nästan helt kör på effekt han bli rejält nervös.
Så bar det iväg. Jag vet inte om det berodde på stressen innan start eller att jag efter förra veckans framgångar nu trodde jag var stålmannen. Hur som helst blev det ett snitt på 380 watt första fem kilometrarna. Det blev en skuld jag fick betala rejält för. De kommande fyra kilometrarna fram till det första och enda vägbytet var inte muntert. Skyhög puls, och brännande ben. Samtidigt gick det för sakta.
Så svängde jag höger. De första 9 km var det bred väg och mest rakt fram, även om det var kuperat. Nu väntade en smalare väg med fler och skarpare svängar. Benen var inte heller så krispiga, så det blev till att bita i rejält. Sedan är det inte riktigt min grej med mycket svängande och klättring.
Framme vid vändningen efter 15 km var jag ganska stekt. Koncentrationen var nog inte heller den bästa, så när jag gjorde min vändning hade jag i fel växel. Det smattrade och smällde och jag förlorade en del tid innan jag hittade rätt med växlarna.
Nu började det dock åter kännas lite bättre och jag fick upp farten hyfsat. En bit efter vändningen cyklade jag om den tredje cyklisten för dagen och även det gav förstås lite positiva känslor. Jag såg också att cyklisten som startade bakom mig och som brukar matcha mig hade tappat, vilket var en positiv information.
Det rullade på och farten var hög trots kupering och mycket svängande då det nu var medvind. Det blev ett antal kilometrar med i snitt 50 km/h. Trots det var det svårt att hålla upp wattsiffrorna.
I går när jag rekade banan uppmärksammade jag en mycket kraftig sväng efter ca 21 km. Det var nog tur det, för medvinden i dag gjorde att med för hög fart här hade det blivit en avåkning. Detta blev enda gången jag gick ur tempoställning och ändå gick det 40 i svängen. Direkt efter var det vägbyte och 9 km kvar.
Ytterligare en bra stigning och sedan "spurten" på 8 km. Med fem kilometer kvar kunde intensiteten höjas och jag gjorde en bra avslutning. Rejält trött, men ändå totalt sett nöjd. Även om jag säkert lyckats bättre om jag inte gått ut så hårt.
Hur som helst är det tydligt att jag passar bäst när det inte är så mycket svängande då mina första 9 km och mina sista 9 km var bäst. Allra bäst första 5 km och de sista 5 km.
Med drygt 200 höjdmeter är jag klart nöjd med en tid på en bit över 41 minuter och därmed en bit över 43 km/h.
Förra veckan blev jag tvåa i Sverigecupen. I dag hade jag ännu bättre tryck i pedalerna. Dock är jag ju stor och ganska tung vilket ställer till det när det är klättring, och mycket svängande gynnar mig inte heller. Med andra ord var banan mycket sämre för mig i dag, resultatmässigt. Den var dock rolig att cykla. Om än mycket jobbig.
Hur gick det då?? Jag vet faktiskt inte. Själv är jag nöjd, men resultatet är höljt i dunkel.
Visst. Det dök upp en resultatlista som sa att jag blivit sexa. Jag fick dock direkt en del funderingar då jag denna vecka var över två minuter efter cyklister som jag var minst en minut före förra veckan.
Efter en stund plockas resultatlistan ned då det visar sig att många fått fel tider. Min tid är i alla fall hyfsat rätt, men någon exakt tid vet jag inte.
Jag gissar att jag kommer vara före ett antal cyklister som i första resultatlistan låg före mig. Samtidigt kan det finnas cyklister som också låg bakom mig, som rullar förbi. Ja, vi får se. Men jag tror i alla fall att det blev en hyfsad placering.
Min tid hade räckt till seger i fjol, och en andra plats för två år sedan. Det är alltså helt klart så att många cyklister har gått framåt.
Informationen var att prisutdelningen för dagens tävling hålls vid morgondagens tävling. Då får vi se om de fått till rätt resultat och vad det då blir för slutlig placering.
Idag var det premiär på Smack-tempot. I morgon är det premiär på Hofvettrampet. Då blir det också premiär på att köra tempolopp två dagar rad. Det blir intressant att se hur kroppen reagerar i morgon av att idag gått på max i +40 minuter. Generellt har jag ofta haft svårt för maxinsatser två dagar i rad då jag har "för starkt" pannben. Jag går alltså lite över min kapacitet dag ett och får lida för det dag två. Min plan är dock att göra ett undantag och vara stark även i morgon.
Det lär krävas krispiga ben i morgon då tävlingen har många höjdmeter och precis som i dag är det 30 km som gäller.
Jag matar i mig energi i kväll och vilar benen. Så hoppas jag att benen är krispiga i morgon 12.18 när starten går.
Det var roligt i dag och förhoppningsvis roligt även i morgon. Sedan är det tråkigt att det är just denna helg då jag saknar att inte kunna vara med familjen på Valborg.
Jag har i hela mitt liv haft en passion för träning, sport och utbildning. De senaste åren har jag fastnat för cykling. Jag gör nu mitt yttersta för att njuta av sporten och utvecklas både som cyklist och människa.
lördag 30 april 2016
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Min blogglista
-
-
-
-
The last of the famous international bloggers2 dagar sedan
-
-
Kungen och jag1 år sedan
-
-
-
5 galna dagar i juni2 år sedan
-
-
-
Välja rätt cykel att köpa4 år sedan
-
-
-
Analyser4 år sedan
-
-
-
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar