Inför start förstod jag direkt att det skulle bli en svår dag för mig. Det blåste för lite och den enda blåst som fanns var motvinden på de två kilometrarna mot mål. Det innebar att det skulle bli väldigt svårt för någon att komma loss och det troligen skulle bli en klungspurt med i stort sett alla cyklister. Det hade behövts kantvind under rundan och medvind på slutet för att det skulle gå att göra något vettigt.
I alla fall vår klass finns många som är villiga att göra lite jobb för att hämta in utbrytare, och dessutom har bra kapacitet.
Ja, innan vi var där väntade sju varv på vardera drygt 10 km. Det är väldigt få höjdmetrar och den lilla klättring som är i början av varvet följs av en lång utförslöpa. Det gjorde att alla som försökte gå loss här blev ikapprullade av klungan.
På bortre sidan av varvet skulle det kunna ha hänt något om det varit kantvind. Nu var det snarare medvind, och hur mycket någon än försökte rullade övriga ikapp utan större ansträngning.
De sista två kilometrarna fram till mål gick det lite uppför, men då det var motvind i slakmotan var det omöjligt för någon att skapa något.
Har ingen bild från vårt lopp, så här kommer en vid varvning i H50. |
Jag har nu varit väldigt aktiv i alla lopp hittills i år, men provade i dag en ny taktik. Utifrån att det var så lättåkt försökte jag spara mig de första fyra milen för att sedan gå upp och se om det gick att göra något.
Det blev alltså nästan fyra lugna varv där jag rullade med långt bak i klungan. Pulsen var oftast låg och effekten höjdes bara lite då och då.
I slutet av varv fyra gick jag fram och kollade om det skulle gå att skapa en lucka. Trots hög effekt hände inte mycket förutom att jag för en kort stund blev trött.
Jag insåg att motvinden i slutet av varvet omöjliggjorde något och därmed fanns det egentligen inte någonstans som det gick göra något.
Trots det var jag fram lite varv fem, men inte särskilt mycket.
Inför sista varvet var nog alla 70 cyklister med och jag hade nu egentligen två alternativ. Antingen rulla sist i klungan och låta de andra spurta eller söka mig längst fram och se vad som händer. Allt för att minska risken för krasch.
Att ligga någonstans i mitten och satsa på spurten är som de flesta vet inte min grej. Det är alldeles för hetsigt och många visar ingen pardon alls. Sedan har jag inte de höga effekttal som krävs i en spurt.
Jag tänkte inte ligga allra först, men så hamnade jag där med ca 6 km kvar till mål. Ingen annan ville gå fram, så jag accepterade att dra klungan in till spurten och insåg förstås att det inte var optimalt för en okej placering. Gunhaga från Gimonäs CK hjälpte till lite men, det blev mycket vind.
Till slut började Stockholm CK med ett uppdrag och jag blev avlöst, tyvärr dog det av i motvinden när vi svängde in på den över två kilometer långa rakan fram till mål. Så var jag först igen. Sedan fick jag ta vind länge och väl, tills jag började mattas och de som "vilat" bakom började komma från alla håll. Så fick jag helt plötsligt en tackling och höll på att fälla Nicklas Näslund som låg bredvid mig. Som tur var gick det bra för honom.
Jag blev instängd och hade dessutom inte så mycket kvar i benen på slutet vilket man inte brukar ha om man får ta vind i en spurt, särskilt om det blåser emot. Sedan var ju förstås inte heller tacklingen bra eller att jag senare blev instängd. Det blev en paus innan jag tryckte på lite igen på slutet.
Jag hade hoppats på topp 10 om jag fått rätt ryggar på slutet, då det är ungefär mitt maximum när det är spurt. Nu när jag fick ta så mycket vind blev det istället en 20:e plats av ca 70 stycken i spurten. I mål på samma tid som vinnaren, men långt nere i resultatlistan alltså. Skönt dock att vara långt fram i början av spurten. Hörde hur det kraschades bakom mig.
De sista 6 kilometrarna snittade jag för övrigt 400 watt, men det räcker inte långt om du är längst fram och klyver vind större delen av denna sträcka. Det ledde i alla fall till att jag blev trött på slutet. I övrigt kändes cyklingen mer som en distansrunda. Känslan i kroppen var annars bra idag vilket är positivt.
Dagens resultat är däremot inte bra för sammandraget i Sverigecupen då jag bara inkasserade 3 poäng med den placeringen och jag tappade mot flera cyklister.
Vad gäller Stockholms 4-dagars var det okej då Nicklas Näslund som leder totalt rullade in på platsen före mig och de som hamnade på pallen och fick bonussekunder inte är med i toppen av sammandraget.
Ja, sammantaget är detta inte en bana för mig då det alltid är upplagt för spurt. För spurtarna är den desto bättre.
Sedan finns det ingen annan bana under året med så många mötande bilar. Vi mötte säkert 70 bilar under denna tävling. Jag känner mig tryggare och säkrare än tidigare, men det är ändå ett moment och ett hot som inte är bra för någon. Synd att det inte går att ha denna väg enkelriktad en dag per år, då det inte skulle bli särskilt lång omväg för någon.
Det var annars en trevlig dag med fin inramning, ett riktigt bra arrangemang och många trevliga cyklister att snacka med. Men själva tävlingen är jag inte särskilt nöjd med. Nu ska jag göra vad jag kan för att det inte ska bli likadant som i fjol på denna tävlingshelg. Då gick tempot väldigt bra och sedan såg Falkenloppet ut exakt som idag. De två övriga loppen gick ännu sämre.
Tröstade mig med lite gott på rummet. |
Jag hoppas ta revansch på mig själv och på Arlanda Test Track redan i morgon. Här var jag katastrofalt dålig ifjol och klarade inte det tekniska och de många trånga situationer som banan bjuder. Men jag gör ett nytt försök och ska verkligen göra allt för att vara bättre denna gång. Jag hoppas på en hyfsad placering och att jag fortfarande ska ligga okej till i sammandraget av Stockholms 4-dagars inför sista dagen. Efter två dagar ligger jag hur som helst tvåa, 19 sekunder efter Nicklas Näslund från Cykloteket Racing Team. Tror jag blev 6:a i totalen i fjol. Hoppas på att bättra det i år.
Nu ska jag vila här i Nynäshamn innan vi i morgon åker norrut till Märsta och tävlingarna på Arlanda. Vi startar inte förrän 19.25 och sedan är sista deltävlingen på tisdag redan 08.00. Så det blir länge till morgondagens lopp och sedan extremt tätt till Markimloppet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar