lördag 6 juni 2020

Att hitta den snabbaste tempopositionen

Fortfarande osäkert om det blir några tävlingar i år. Men oavsett det är det alltid roligt att tävla mot sig själv. Förutom trycket i benen har vikten betydelse. Jag jobbar just nu på båda dessa.

Hur stark och lätt du än blir räcker dock inte det när vi pratar om att vara snabb på tempo. Det handlar om att övervinna luftmotståndet som är ca 90% av det som motverkar fart. 30-40% beror på cykeln medan kroppen påverkar 60-70%. Så cykeln och specen på det är viktigt, men aerodynamiken för cyklisten är viktigast. Vad gäller cykeln har jag gjort vad jag kan inom en rimlig prisbild. Ja, egentligen är det bara hjulen som jag uppdaterat (bakhulet 2016 och framhjulet 2018) i relation när den var ny 2015. Min cykel är snabb, men helt klart finns det många på start som har snabbare cyklar.
Ny tempoposition från dag, och ny tempodräkt med förändrad design

När det gäller positionen på cykeln är målet är att landa i så lite motstånd som möjligt samtidigt som du klarar sitta positionen tillräckligt länge, samtidigt som effekten inte går ned allt för mycket. Ja, generellt går effekten ned ju aggressivare du sitter, så det gäller att hitta det optimala. Själv får jag aldrig ut samma effekt på tempohojen (skiljer ca 10%), men det går ca 5 km/h fortare trots den lägre effekten.

Jag har till i år bytt sadel, flyttat fram sadeln så långt man får, minskat lutningen på sadeln, justerat sadelhöjden och korrigerat pinnarna en del. Allt för att försöka få till det hela utifrån att jag har en överkropp som är 3,5 cm kortare än innan olyckan.

I fjol lyckades jag aldrig få till en riktigt bra position, så i år har jag jobbat rejält för att få till det bättre. Än är jag inte framme, utan jag genomför justeringar vid varje träningspass. Nu känns det dock som det är nära, så i dag fick Katten filma för att jag ska kunna bedöma nuläget inför fortsättningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar