Klockan ringde 08.00 efter en bra natt. Dags för en mättande
och bra frukost. Efter frukost, lite fixande och omklädning sedan var jag och Katten
redo för dagens cykling.
Vi började med den mest utmanande delen från Can Pastilla och igenom
Palma, efter gång- och cykelvägen. Ja, ni som varit där vet vad jag menar.
Fullt av inlinesåkare som inte åkt förr, flanörer som tittar ned, barn som
springer rakt över vägen, hundar som springer lösa, ovana cyklister och lite
annat smått och gott. Det går långsamt, ryckigt och är risk för krasch typ hela
tiden. Idag kom vi dock helskinnade igenom.
Efter lite frustrerande cykling svängde vi in mot landet och
Militärbacken. En backe som ofta är starten för en dag i bergen.
Vi trampade på
i medelintensitet, men den sista biten ville jag testa benen en del och körde 5
minuter med ett snitt på 385 watt och pulsen steg riktigt bra. Väl på toppen
rullade jag ned och mötte Katten, innan vi åter vände uppåt.
Första gången för Katten i Militären. |
Någon mer tempoökning blev det inte i dag, utan vi följdes
på vår tur. En tur som gick via Militärbacken och Puigpunyent innan vi siktade
in oss på Valldemossa. Denna tur innehöll vackert väder, fina och smala vägar
och en hel del klättring.
Nästan framme i Valldemosa svängde vi vänster ned mot Port
de Valdemosa, ett ställe jag aldrig tidigare besökt. Det blev fem kilometer
utför innan vi landade vid stranden för dagens lunch.
Fin utsikt från lunchbordet |
Byn var riktigt fin och den enda restaurangen serverade bra
mat. Efter en timme i solen med riktigt fin utsikt var det dags att rulla
vidare. Eller rulla och rulla...
Nu var det dags för att ta ca 350 höjdmeter på 5 km och en
snittlutning på ca 7%. Katten var tveksam till att hon skulle ta sig upp, men
det gick bra precis som jag trodde.
Det var för övrigt en riktigt trevlig väg. Slingrande, smal
och med riktigt fin utsikt. Själva beläggningen var sådär, men det var inga
problem, i alla fall inte uppför.
Till dig som inte varit i Valldemosas hamn tipsar jag dig att du bör passa på
nästa gång du cyklar förbi. Eller det är just vad du inte gör. Du svänger ned mot havet.
Efter avslutad klättring blev det vattenpåfyllning inne på
macken i Valdemosa, vattenhålet för många cyklister som cyklar via Valdemosa
mot Soller. Jag funderade på att även vi skulle ta samma väg, men då vi redan
cyklat väldigt länge och Katten började känna sig lite tärd tänkte jag om och vi satte kosan hemåt.
Det blev en lång utförslöpa med få svängar, så farten blev
hög. I alla fall efter att jag stannat och lyft kedjan till stora klingan. Ja,
som jag skrev igår fungerar inte framväxeln som den ska. Den går att ha på båda
klingorna, men måste ändras för hand. Som gamla tider när tv:n saknade
fjärrkontroll.
Efter lite snirklande och cyklande genom en storstad som
verkade bestämt sig för att alla signalljus bara skulle visa rött var vi åter
vid stranden med ca 7 km cykling tillbaka efter den cykelbana vi började på.
Jag räknade till 7 gånger på denna sträcka då jag var tvungen att skrika till
för att göra andra medvetna om att vi fanns där för att inte drabbas av en
frontalkrock. Rösten verkar fungera - vi är helskinnade.
En olycka blev det dock. Ett par i 25 årsåldern hade bestämt
sig för att köra inlines för första gången i sitt liv. De tyckte att det var
onödigt med skydd på kropp eller huvud. Sedan valde de ut en utförsbacke. Bäst att börja där!? Då
ingen av de hade någon som helst balans valde de att hålla varandra i handen. Kanske var tanken att stötta varandra, men det är nog inte så det brukar bli!? Hur det slutade? Ja, alla runt omkring förstod nog vart det barkade utom dessa människor som
flög i backen med en rejäl duns. Var nog inte särskilt skönt.Det har nog ont i några dagar.
Väl tillbaka på hotellet efter nästan fem timmars cykling, 1500
höjdmeter och över 10 mils cykling tog vi igen oss en stund innan det var dags
för dusch och kvällens middag.
Så var då dag två avklarad och vi fick en andra dag med fint
väder, fina vägar, inga incidenter och gott humör.
Fina bilder o kul läsning! Restaurangen ner i Port har ju riktigt bra käk, brukar också (tyvärr) bjuda på snaps efter lunchen, vilket kan göra uppförscyklingen lite jobbig...
SvaraRadera- Det käns faktiskt säkrare att cykla mitt i trafiken förbi hamnen än att köra på cykelbanan.
Grymma watt du drar förresten.
/Fredrik
Tack Fredrik.
RaderaNej, någon sprit blev vi inte bjudna på.
Vad gäller staden, har jag hört att fler kör på stora vägen. Ska fundera på om det blir mitt nästa drag.
Tack vad gäller watten. Sedan är det kanske inte så relevant då jag tagit det lugnt hela dagen innan en kortare urladdning. Dessutom med vetskapen att det skulle gå lugnt även sedan. Men självklart hoppas jag att någon typ av form finns där.
Jag kan bara hålla med Freddan om effekten Tomas! Kanoners!
SvaraRaderaLåter grymt skönt! Synd på krånglet med eletroniska växlar bara...
Får mig att känna att nää inget för mig :-(
Ja, som du ser i mitt svar till Fredrik är det en effekt med viss tveksamhet...
RaderaVad gäller växlarna hoppas jag de bara fått sig en törn i frakten och att de går att ställa in. Jag har ännu inte provat. Återkommer med resultatet.
Åker ner nästa vecka, tak för tipset.
SvaraRadera//Claes
Roligt att kunna bidra med en trevlig väg.
RaderaJust den där stolen nere vid vatnet har jag suttit på många gånger.
SvaraRaderaIntressant att mitt i backen så finns det ett jättesmalt avsnitt och där har nån optimistisk målat mittlinje :-)
Knappt så två cyklister kan mötas liksom
385w det var nice
Själv kommer jag undvika alla motlut iår, då får de andra cykla utan mig, fika låter mer lockande
Jag tyckte väl att stolen kändes uppvärmd och mysig!
RaderaJag håller med kring vägen. Vägen är rejält smal, och just där den var som smalast möttes två bilar. Det blev lite kaos. Den ena backade och hade inte jag rullat bakåt hade jag varit överrullad. Slutligen löste det sig i alla fall.
Tack för positiv feedback.
Vad gäller motlut kan det nog fungera. Det är ju farten som dödar. Kör man nog långsamt blir det jobbigt först när det blir riktigt brant. Med andra ord ta det lugnt och titta på naturen. Fika är alltid lockande.