Så var det dags för del 2 i ”Allt du behöver veta om Cypern och cykling".
Reflektioner – Hyra cykel
1.
Det
finns väldigt få cykeluthyrare på Cypern. Själv har jag inte kunnat hitta någon
uthyrare överhuvudtaget i Larnaca. Jag tror det är tunt även i övriga städer.
2.
Efter
en del sökande hittade jag två cykeluthyrare, både stationerade i en liten by
som heter Kalavasos. Kalavasos ligger mitt emellan Larnaca och Limassol. Det
innebär ca 50 km åt vardera håll.
3.
Jag
valde att hyra av Cycle in Cyprus som ägs av en svensk. http://www.cycle-in-cyprus.com. De
hyr ut både LVG och MTB.
4.
Jag
bokade cyklarna hemifrån flera månader innan resan. Bokningen skedde via
e-post. Dialogen var bra och jag fick snabb återkoppling etc. Kostnaden för en
veckas hyra ligger på 125 euro, vilket kändes helt ok.
5.
När
du hämtar cyklarna, se till att komma ihåg körkort eller pass som de tar i pant
under tiden du hyr cyklarna.
6.
Du
tar dig till Kalavasos med buss. Från Larnaca åker du antingen med buss 408
eller de gröna bussarna till Kofinou. Från Kofinou åker du med buss 401 till
Kalavasos. Bussresorna tar vardera ca 45 minuter (30 min med de gröna bussarna),
plus ca 45 minuters väntan i Kofinou. Kostnaden för att åka 401 och 408 hamnar
på 1.50 euro per person. Väljer du de gröna bussarna blir totalkostnaden 4
euro.
7.
Cyklarna
var helt okej. De var dock tyngre och inte så explosiva som cyklar jag brukar
hyra. Cyklarna var också ganska slitna. Dessutom var växlarna inte riktigt rätt
inställda och slangarna som fanns i däcken och även reservslangarna var redan
lagade. Som förklaring till det senare kan vara att ägaren anlände till Cypern
först någon dag efter att vi hyrt cyklarna, och att det sköttes provisoriskt av
en anställd. Enligt ägaren skulle han aldrig använda begagnade slangar.
8.
Men
trots viss kritik. Jag cyklade över 60 mil under veckan och cykeln höll ihop på
ett bra sätt.
9.
Ägaren
är på plats från sista veckan i oktober fram till mars månad, och det är också
under den tiden själva uthyrningen äger rum.
10. Cycle in Cyprus har också särskilda
träningsveckor och hyr dessutom ut lägenheter för boende.
11. Är du bara där för träning och inte
så mycket annat skulle jag till en annan gång överväga boende i Kalavasos. Byn
var mycket fin och mysig. Det är nära till uthyraren och framför allt är det
nära till de finaste cykelvägarna. Dock blir det lite bökigt med transfer till
och från flygplatsen.
12. Ta med egna pedaler.
13. Ta med däckavtagare då däckavtagarna
som fanns med i sadelväskan var helt slut och inte fyllde sin funktion.
Natur, miljö och backar
1.
Överlag
är det väldigt lite växtlighet och kalt på ön. Kanske beror det på att vi åker
först i slutet av oktober och att sommarvärmen bränt bort det mesta? Eller så
beror det helt enkelt på att det är väldigt torrt på ön.
2.
Katten
liknar naturen vid den amerikanska öken.
3.
Det
finns otroligt många stora fina hus på ön, framför allt om du kommer en bit
inåt landet.
4.
Nästan
varje by har en fantastisk kyrka. I vissa fall är den många hundra år gammal, i
andra fall nästan helt ny.
5.
Det
är väldigt mycket skräp vid vägarna. Då handlar det både om det vi i dagligt
tal tänker på när vi säger skräp, men också gamla bilar och annat stort rostigt
skräp.
Reflektioner – Vägarna
1. Ok asfalt, men sämre än på Mallorca och Gran Canaria.
Dock klart bättre än på Kreta.
2.
Utifrån att man kan hamna i partier där däcken
far illa bör det övervägas att ha med en extraslang på rundan, förutom den som
ingår vid cykelhyran. Vi drabbades av 3 punkteringar på två personer och 7
dagars cykling.
3.
När
du tror du behärskar något, blir du ofta ouppmärksam eller slarvig. Det kan
vara bra att tänka på när du är ute i trafiken på Cypern. Detta då de har
vänstertrafik. De första dagarna känns allt väldigt bakvänt och svårt. Efter
några dagar börjar det fungera bra, men fortfarande sitter det inte i
ryggmärgen. Därför är det viktigt att hålla upp koncentrationen i korsningar,
rondeller mm.
4.
På Cypern är det ok att cykla på motorvägen, och det
fungerar också bra. Visst, inget man väljer, men ett måste för att exempelvis ta
sig ut ur Larnaca.
5.
Vägarna som kallas för mainroads har nästan ingen
trafik. På secondary roads är det nästan öken.
Människor, bilister och
cyklister
1.
Jag
blev lika överraskad varje gång någon hälsade när jag är var med cykeln. Det
skedde från bilar, från personer som var på sin gård, eller människor ute på
promenad. Här har vi i Sverige en del att jobba på.
2.
Bilisterna
var respektfulla mot oss cyklister och tog stor hänsyn till att vi var
oskyddade.
3.
Det
är väldigt bra förutsättningar för cyklister. Bra vägar, hänsynsfulla bilister,
mycket bra väder, bra alternativ för att cykla både i långa backar, kuperad
terräng eller på slätta.
4.
Trots
goda förutsättningar är det väldigt få cyklister ute på vägarna. Vi såg max
mellan 1 och 5 cyklister per dag.
Jag återkommer med Allt
du behöver veta om Cypern och cykling – del 3.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar