Väldigt tidigt i tisdags morse satte jag mig i bilen för en
resa på nästan 110 mil. Efter många och långa timmar landade jag i Göteborg.
Därefter har jag haft hektiska utbildningsdagar onsdag, torsdag
och drygt halva fredagen. Vid ett satte
jag mig i bilen, åt lunch och rullade några mil norrut mot Almöns Camping där
jag ska bo i två dagar.
Jag hade bestämt mig för att inte slå på stort och så blev
det. Stugan jag hyrt har inget varmvatten, ingen dusch, ingen toalett, ingen tv
och är på ca 8 kvadratmeter. Men den duger då jag ändå inte kommer att vara där
någon större del av tiden.
Jag checkade in då klockan slagit två och efter att ha
packat upp en del begav jag mig mot Svanesund som ligger en bit bort.
Där äger Svanesunds 3-dagars rum i helgen. Själv kör jag
inte hela ”touren” utan ”bara” Sverigecupen på lördag och söndag.
För att förbättra möjligheterna bör man ”scanna” banorna
vilket jag också gjorde. Först tog jag bilen och körde temposträckan och direkt
efter linjesträckan.
Jag åkte därefter tillbaka till starten för tempot som äger
rum i morgon. Jag hade redan vid den första titten med bilen insett att denna
bana är något jag aldrig tidigare sett, än mindre provat. Vägen är väldigt
smal, det svänger mycket och det går upp och ned mest hela tiden.
Jag bytte om vid bilen, gjorde i ordning cykeln och sedan
bar det av. Det visade sig nu att det blåste storm, och vid flera tillfällen
var jag på väg av vägen.
Själva cyklingen innebar oro och rädsla. Detta är en bana
som nog inte passar mig särskilt bra. Jag är allt för försiktig. Det är många
svängar där du inte ser utgången på kurvan och då är det väldigt svårt att veta
hur fort du kan ta den. Då det är så smalt är det extra viktigt att inte bryta
mittlinjen och hamna på fel sida, vilket gör det ännu tuffare att ta svängarna.
Sedan kommer du ut på öppna fält och då vill vinden ta cykeln och kasta den i
diket.
Det kändes som jag mest satt i upprätt läge och inte i
tempoställning och inte gick det fort heller. Framme vid vändningen efter 10 km
var frustrationen stor.
På tillbakavägen var det dock lite mer åkbart även om det
även nu fanns kluriga svängar och även en t-korsning i utförsbacke.
Ja, det var ovanligt många höjdmeter också, men i dag var
mest fokus på kurvor mm.
Helt plötsligt mötte jag två kända ansikten. Tom Pietälä och
Erik Frohm från Gimonäs CK som liksom jag och många andra provkörde banan.
Erik och Tom efter avslutat värv för dagen |
Väl
tillbaka till bilen tog jag en paus. Andra varvet körde jag tillsammans med
Gimonäsarna och vi tog en del snack både kring banan och annat.
Visst kändes det lite bättre varv två, men jag skulle behövt
mer rutin, bättre teknik och större mod för att känna att det fanns goda
förutsättningar i morgon. Positivt var dock att kroppen kändes riktigt hyfsad. Detta är hur som helst den klart tuffaste bana jag provat inräknat både träning och tävling. Sedan har jag ännu inte provat den i tävlingsfart. Ja, den är i och för sig lite kortare än vanligt, men svängarna och övriga klurigheter blir inte lättare för det. Ja, jag är feg - och jag vågar erkänna det.
Men det är bara att ta tjuren vid hornen, köra på och se hur det går. Det går
ju inte göra mer än att köra det man kan, och visst ska vi alla försöka övervinna våra rädslor!?
Jag hoppas hur som att jag inte kommer felbedöma någon sväng, för då blir det skogsbesök.
Jag hoppas hur som att jag inte kommer felbedöma någon sväng, för då blir det skogsbesök.
Jag startar vid 17.30 i morgon och ska innan dess förbereda
mig så bra det går.
Blir man så där glad när banan klarats utan krasch, eller för att jag äntligen är i mål? |
På söndag är det linjelopp som startar vid 08.00. Där blir
det en varvbana på 18 km som ska tas 4 varv. Det blir alltså ovanligt kort med
72 km, men samtidigt är det en rejält klurig bana. Den är väldigt smal,
vindlande, kuperad och med många skarpa svängar. Sedan är det dessutom en rejäl
klättring efter 9 km av varvbanan. Lägg till rejäl kantvind så blir det en stor
utmaning. Men det funderar jag på om jag tar mig helskinnad från lördagens
tempo.
Jag hoppas återkomma
på lördag kväll, hel, ren och på gott humör.
Kör hårt Tomas!
SvaraRaderaLycka till!
Tack för ditt stöd och peppande
RaderaKört håååårt!
SvaraRaderaHårt körde jag. Trött blev jag.
Radera