tisdag 28 oktober 2014

Ny cykel - Canyon Speedmax CF 9.0 - min nya tempohoj

Min nya tempocykel är ett riktigt praktexemplar. En cykel jag är helt säker på kommer att räcka till så länge den är i bruk. Min kapacitet kommer med andra ord inte att överträffa cykelns prestanda oavsett hur mycket jag tränar. Det känns bra, bara att träna på alltså.

Själv anser jag den vara riktigt snygg och den ser lika snabb ut som den enligt uppgift ska vara.

Precis som Mats gissade efter mitt förra inlägg blev det en Canyon Speedmax CF 9.0.


Självklart Canyon - jag kör ju bara det märket.

Samma färger och uttryck som på min Canyon Aeroad som jag har för landsvägsloppen. Precis som på min Aeroad är det elektronisk växlar även på denna tempohoj - Shimano Di2.

Med andra ord - rätt märke, rätt typ av cykel, rätt utrustad, rätt färger....

 Jag har nu satt i hop cykeln, men självklart inte gjort några som helst inställningar.

Det kommer nog ta en stund att få till inställningarna på cykeln så att det känns hyfsat. Sedan handlar det om att på trainern träna på att ligga i fartställning.

Längre fram är det nog läge att göra en Bike-fit. Hade det funnits någon expert på detta i Umeå hade jag kört på detta redan nu, men vad jag vet är det inte fallet så det får bli en senare fråga.

Nu har jag alltså verktyget för att köra riktigt snabbt och för att göra mig riktigt trött. Nu blir det till att träna så att jag inte bara blir trött.



Så här skriver Canyon kring just den modell jag köpt:


I kampen mot  klockan och vinden finns det tre avgörande faktorer - aerodynamik, vridstyvhet och låg vikt. 

Speedmax CF tar dessa tre faktorer till en helt ny nivå med ramens Tridentprofil, genomgående systemintegration och den vridstyva dubbelkronade aerogaffeln. 

Styret är enkelt anpassningsbart och i kombination med en väldigt justerbar sadelstolpe är det lätt för alla att hitta den perfekta sittställningen.
Nya Ultegra Di2 med elvadelad kassett gör att du kan lita på de precisa och snabba växlingarna, endast ett lätt tryck på någon av växelknapparna behövs. Batteriet är integrerat i sadelstolpen, allt för att minska luftmotståndet. 

Hjulen, ett par Reynolds Strike Carbon för kanttrådshjul låter dig cykla snabbare än tidigare, snabba accelerationer och grym prestanda. 

Den perfekta mixen mellan aerodynamik, perfekt sittställning och oslagbar prestanda - upplev en Speedmax CF 9.0.




























För att lyfta ännu lite mer i tanken skickar jag även med ett test av cykeln:

Speedmax CF 9.0
Drömbetyg 1.1 - Aerodynamik-betyg 1.0


  • Enastående aerodynamik
  • Fulländad Di2-integration
  • Variabel cockpit
  • Lätt och genomtänkt

Tempocyklar är högteknologisk sportutrustning och samtidigt fascinerande designobjekt. TOUR magazin testade sex modeller i vindtunnel och på väg. Resultatet: drömbetyget 1.1 för den spektakulära nykomlingen Canyon Speedmax CF 9.0 

Eftersom det inte finns något utrymme för vajrar mellan styret och ramen kommer cykeln även i den billigaste versionen med Shimano Di2. Resultatet i vindtunneln bekräftar att den massiva utvecklingsinsatsen har betalat sig. Den ovanligt långa hjulbasen kommer inom kort bilda skola inom segmentet."
Omdöme: Ingen annan tempocykel visar i nuläget upp en sådant städat beteende och håller kursen så bra som den här. Canyon Speedmax CF 9.0 är state-of-the-art och är imponerande nog den snabbaste ramen som följer UCI-reglementet.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Samuel. Ja, det känns inte helt fel.

      Radera
  2. Ohh! Snygg!
    Mmm bikefit behövs nog. Det finns vissa mått som hojen måste klara om du
    ska köra Masters SM nästa sommar tex. Sedan sadelstolpshöjden, jag sitter
    ganska exakt 1,5 cm högre upp på min tempohoj än på den andra cyklarna. För mig är
    det 78cm centrum nav-sadelns högsta punkt! Ja å mina pads sitter ganska så ihop dina på bilden ser ut att vara brett isär. Tänk aero Tomas :-)
    Äh jag förstår att du inte hunnit med allt sånt ännu. Ja annars äre väl bara börja känna sig för...
    Än en gång lycka till cykelbroder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mazze. Är man inte snabbast kanske man kan vara snygggast!?

      Helt klart måste jag klara reglerna. Bra tips kring sadelstolpen mm.

      Ja, du har rätt varken sadel, eller pads är justerade utan de sitter som de levererades.

      Radera
  3. Här har du förresten en riktigt bra sida ang bikefit av en tempocykel och vilka mått som gäller för en UCI godkänd tempohoj!
    http://www.bikefit.com/s-10-tri-bikestime-trial.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du läser mina tankar Mazze! Utifrån dina funderingar i din förra kommentar och att en bikefit ligger en bit bort kändes det lite störande att inte ha koll på hur jag börjar arbeta med inställningar.

      Så vips kommer du med en hemsida som kan hjälpa. Har bara kort tittat, men den verkar bra. Hoppas den är den hjälp jag behöver.

      Blir dock inga inställningar förrän i mitten av november. Jag kommer nämligen med nyhet nr 2 ikväll som gör att det blir en fördröjning.

      Radera